Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim.
Tryb składania wniosku
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można złożyć:
- w wersji elektronicznej za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem https://interesant.reja24.gov.pl;
- w wersji papierowej dostarczając go do organu rejestrującego osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego.
Materiały szkoleniowe obrazujące proces elektronicznej obsługi wniosku, podstawy prawne i zasady funkcjonowania Rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów, w tym instrukcja użytkownika, dostępne są pod adresem: https://szkolenia.reja24.gov.pl/web/guest/ogolnodostepne
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowało na stronie internetowej materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m. Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MGMiŻŚ w zakresie bezpieczeństwa. Dostępny jest jako załącznik do niniejszej informacji oraz pod adresem: https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/przewodnik-dla-zeglarzy-i-armatorow-jachtow
Sposób załatwienia sprawy
Wniosek w postaci elektronicznej:
W przypadku, gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo podpisem osobistym wnioskodawcy.
Wniosek w postaci papierowej:
Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika. Wniosek powinien być wypełniony i podpisany czytelnym podpisem. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające zawarte w nim informacje oraz dowód wniesienia opłaty.
Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może się posługiwać do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru
Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.
Do wyżej określonego terminu nie wlicza się czasu przewidzianego w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (opinia, uzgodnienie itp.) oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego).
Organ rejestrujący w przypadku wpisania jednostki pływającej do rejestru wydaje dokument rejestracyjny, który wnioskodawca odbiera osobiście.
Obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, w tym skuter wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana replika statku historycznego)
- jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Wymagane dokumenty
- Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- Dokument potwierdzający informacje:
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej, którym jest:
- dokument tożsamości,
- odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
- pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
- NIP albo odpowiedni identyfikator,
- siedzibę oraz
- imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
- o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, którym jest:
- zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,
- dokument potwierdzający rejestrację czasową;
- o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej, którym jest:
- czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
- dokument rejestracyjny;
- o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy, którym jest:
- deklaracja zgodności CE,
- jeden z dokumentów:
+ karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
+ dokument wydany przez:
- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
+ dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
+ inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
- podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był
wydany. - instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela - w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
- o marce i modelu lub typie jednostki pływającej, którym jest:
- deklaracja zgodności CE,
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- dokumentacja projektowa,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
- o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej, którym jest:
- w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
+ deklaracja zgodności CE,
+ świadectwo pomiarowe,
+ certyfikat pomiarowy,
+ jeden z dokumentów:
- karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
- dokument wydany przez:
--- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
--- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich
o długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
- dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
- inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
--- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
--- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
--- podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli
był wydany
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m, - w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana - deklaracja zgodności CE;
- w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
- o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, którym jest:
- deklaracja zgodności CE,
- jeden z dokumentów:
+ karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
+ dokument wydany przez:
- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
+ dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
+ inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
- podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był
wydany, - dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
- o roku budowy i producencie jednostki pływającej, którym jest:
- deklaracja zgodności CE,
- dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
- oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
- o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej, którym jest pozwolenie radiowe.
- dokument stanowiący podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, którym jest:
- deklaracja zgodności CE,
- jeden z dokumentów:
+ karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
+ dokument wydany przez:
- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
+ dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
+ inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo podmiot upoważniony do przeprowadzania
przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był wydany.
- o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej, którym jest:
- W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
- o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;
- o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
- o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
- o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
- o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
- Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona. Przepisu nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.
- Do wniosku należy również dołączyć:
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora
- Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną)
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Uwagi
Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
- wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Opłaty
- za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
- rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność – 60 zł.
Wpłata na konto Starostwa Powiatowego w Szamotułach:
nr konta: 89 9072 0002 2004 0410 2287 0001
___________________________________________________________
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (jeśli dotyczy):
Odbiorca:
Miasto i Gmina Szamotuły, ul. Dworcowa 26, 64-500 Szamotuły
Numer konta: 46 9072 0002 2004 0404 1166 0001
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
wniosek o rejestrację jednostki.pdf (PDF, 9.20Mb) | 2021-08-25 15:03:09 | 88 | |
wniosek o rezerwację numeru.pdf (PDF, 2.58Mb) | 2021-08-25 15:03:09 | 41 | |
wniosek o wydanie wtórnika.pdf (PDF, 7.39Mb) | 2021-08-25 15:03:09 | 51 | |
wniosek o zmiane danych jednostki.pdf (PDF, 7.27Mb) | 2021-08-25 15:03:09 | 50 | |
zawiadomienie o nabyciu.pdf (PDF, 2.55Mb) | 2021-08-25 15:03:09 | 63 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Tomasz Bąkowski Data wytworzenia:
25 sie 2021
Osoba dodająca informacje
Tomasz Bąkowski Data publikacji:
25 sie 2021, godz. 15:03
Osoba aktualizująca informacje
Tomasz Bąkowski Data aktualizacji:
25 sie 2021, godz. 15:03