Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Powiatu Szamotulskiego

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim.

Tryb składania wniosku

Wniosek o rejestrację jednostki pływającej można złożyć:

  • w wersji elektronicznej za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dostępnej pod adresem https://interesant.reja24.gov.pl;
  • w wersji papierowej dostarczając go do organu rejestrującego osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego.

Materiały szkoleniowe obrazujące proces elektronicznej obsługi wniosku, podstawy prawne i zasady funkcjonowania Rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów, w tym instrukcja użytkownika, dostępne są pod adresem: https://szkolenia.reja24.gov.pl/web/guest/ogolnodostepne

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowało na stronie internetowej materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m. Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MGMiŻŚ w zakresie bezpieczeństwa. Dostępny jest jako załącznik do niniejszej informacji oraz pod adresem: https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/przewodnik-dla-zeglarzy-i-armatorow-jachtow

Sposób załatwienia sprawy

Wniosek w postaci elektronicznej:

W przypadku, gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej jest opatrzony podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym, albo podpisem osobistym wnioskodawcy.

Wniosek w postaci papierowej:

Wniosek o rejestrację składa się w postaci papierowej do organu rejestrującego osobiście albo przez przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika. Wniosek powinien być wypełniony i podpisany czytelnym podpisem. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające zawarte w nim informacje oraz dowód wniesienia opłaty.

Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może się posługiwać do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru

Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

Do wyżej określonego terminu nie wlicza się czasu przewidzianego w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (opinia, uzgodnienie itp.) oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego).

Organ rejestrujący w przypadku wpisania jednostki pływającej do rejestru wydaje dokument rejestracyjny, który wnioskodawca odbiera osobiście.

Obowiązkowi rejestracji podlega:

- jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, w tym skuter wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana replika statku historycznego)
- jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Obowiązkowi rejestracji nie podlega:

- jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
- jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
- deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
 
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.

Wymagane dokumenty

  1. Dowód własności jednostki pływającej - dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego. W przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 sierpnia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
  2. Dokument potwierdzający informacje:
    1. o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej, którym jest:
      1. dokument tożsamości,
      2. odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
        • pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
        • NIP albo odpowiedni identyfikator,
        • siedzibę oraz
        • imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
      3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
      4. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
    2. o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, którym jest:
      1. zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,
      2. dokument potwierdzający rejestrację czasową;
    3. o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej, którym jest:
      1. czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
      2. dokument rejestracyjny;
    4. o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy, którym jest:
      1. deklaracja zgodności CE,
      2. jeden z dokumentów:
        + karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
        + dokument wydany przez:
              - uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
              - podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
                długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
        + dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
           2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
        + inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
              - instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
              - techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
              - podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był
                wydany.
      3. instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
      4. oświadczenie właściciela - w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
    5. o marce i modelu lub typie jednostki pływającej, którym jest:
      1. deklaracja zgodności CE,
      2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
      3. dokumentacja projektowa,
      4. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
    6. o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej, którym jest:
      1. w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
        + deklaracja zgodności CE,
        + świadectwo pomiarowe,
        + certyfikat pomiarowy,
        + jeden z dokumentów:
              - karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
              - dokument wydany przez:
                    --- uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
                    --- podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich
                        o  długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
              - dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
                2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
              - inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
                    --- instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
                    --- techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
                    --- podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli
                        był wydany
              - dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
              - oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,
      2. w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana - deklaracja zgodności CE;
    7. o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, którym jest:
      1. deklaracja zgodności CE,
      2. jeden z dokumentów:
        + karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
        + dokument wydany przez:
              - uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
              - podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
                długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
        + dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
           2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
        + inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
              - instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
              - techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo
              - podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był
                wydany,
      3. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
      4. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
    8. o roku budowy i producencie jednostki pływającej, którym jest:
      1. deklaracja zgodności CE,
      2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
      3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
    9. o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej, którym jest pozwolenie radiowe.
    10. dokument stanowiący podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, którym jest:
      1. deklaracja zgodności CE,
      2. jeden z dokumentów:
        + karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
        + dokument wydany przez:
               - uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz.U. z 2020 r. poz. 680) albo
               - podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o
                 długości do 15 m, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim - jeżeli był wydany;
        + dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z
           2019 r. poz. 1568 ze zm.), jeżeli był wydany;
        + inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
              - instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską albo
              - techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej, albo podmiot upoważniony do przeprowadzania
                przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy o żegludze śródlądowej - jeżeli był wydany.
  3. W przypadku, gdy do wniosku nie załączono powyższej dokumentacji, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
    1. o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;
    2. o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
    3. o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
    4. o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
    5. o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
  4. Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona. Przepisu nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.
  5. Do wniosku należy również dołączyć:
  • Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego
  • Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora
  • Deklaracje zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane
  • Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania  tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną)

Tryb odwoławczy

Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:

  1. Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
  2. Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Uwagi

Wpisy do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w przypadku:

  1. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2000 r. – przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
  2. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych do dnia 1 stycznia 2006 r. – przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy;
  3. wpisów do rejestrów dokonanych oraz dokumentów wydanych po dniu 1 stycznia 2006 r. – przez okres 30 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Dokonując rejestracji jednostki pływającej, która nie posiada numeru identyfikacyjnego ani indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI), organ rejestrujący nadaje jej indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.

Z chwilą zarejestrowania jednostka pływająca uzyskuje polską przynależność. Dokument rejestracyjny jest dowodem polskiej przynależności jednostki pływającej.
W przypadku utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego wtórnik tego dokumentu wydaje, na wniosek właściciela, organ rejestrujący. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego. Oświadczenie, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Opłaty

  • za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego - 80 zł
  • za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł
  • rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, dla którego wpis do rejestrów oraz dokumenty rejestracyjne wydane na podstawie dotychczasowych przepisów utraciły ważność – 60 zł.

Wpłata na konto Starostwa Powiatowego w Szamotułach:
nr konta: 89 9072 0002 2004 0410 2287 0001

___________________________________________________________

Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (jeśli dotyczy):

Odbiorca:
Miasto i Gmina Szamotuły, ul. Dworcowa 26, 64-500 Szamotuły
Numer konta: 46 9072 0002 2004 0404 1166 0001

Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
wniosek o rejestrację jednostki.pdf (PDF, 9.20Mb) 2021-08-25 15:03:09 81
wniosek o rezerwację numeru.pdf (PDF, 2.58Mb) 2021-08-25 15:03:09 41
wniosek o wydanie wtórnika.pdf (PDF, 7.39Mb) 2021-08-25 15:03:09 51
wniosek o zmiane danych jednostki.pdf (PDF, 7.27Mb) 2021-08-25 15:03:09 50
zawiadomienie o nabyciu.pdf (PDF, 2.55Mb) 2021-08-25 15:03:09 55
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Tomasz Bąkowski

Data wytworzenia:
25 sie 2021

Osoba dodająca informacje

Tomasz Bąkowski

Data publikacji:
25 sie 2021, godz. 15:03

Osoba aktualizująca informacje

Tomasz Bąkowski

Data aktualizacji:
25 sie 2021, godz. 15:03