Uzyskanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy
Uzyskanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o udzielenie licencji (dostępny w urzędzie)
Załączniki:
- oświadczenie osoby zarządzającej transportem (wzór dostępny w urzędzie),
- oryginał certyfikatu (do wglądu) lub kopia certyfikatu kompetencji zawodowych osoby zarządzającej transportem (kserokopia potwierdzona przez przedsiębiorcę za zgodność z oryginałem),
- dokumenty (oryginały lub kserokopie i oryginały do wglądu) potwierdzające, że przedsiębiorca posiada sytuację finansową zapewniającą podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określoną dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50 000 EUR,
- oświadczenie członków organu zarządzającego osoby prawnej, osoby zarządzającej spółką jawną lub komandytową, a w przypadku innego przedsiębiorcy – osoby prowadzącej działalność gospodarczą, że spełnia wymóg dobrej reputacji (wzór dostępny w urzędzie),
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa,
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie licencji.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Szamotułach, ul. Wojska Polskiego 4, 64-500 Szamotuły.
Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wydanie decyzji administracyjnej - licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy.
OPŁATY
Za udzielenie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy pobiera się następujące opłaty:
- za licencję ważną od 2 do 15 lat - 800 zł
- za licencję ważną powyżej 15 do 30 lat - 900 zł
- za licencję ważną powyżej 30 do 50 lat - 1000 zł
Opłatę za wydanie licencji można uiścić przelewem bankowym na rachunek Starostwa Powiatowego w Szamotułach, nr konta:
89 9072 0002 2004 0410 2287 0001
W przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa, należy dołączyć do niego opłatę skarbową w wysokości 17 zł płatną na konto Urzędu Miasta i Gminy w Szamotułach, nr konta: 46 9072 0002 2004 0404 1166 0001
TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Starosty Szamotulskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
DODATKOWE INFORMACJE
Licencji udziela się okres nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek strony.
Wszelkie zmiany danych przewoźnik drogowy zobowiązany jest zgłosić organowi udzielającemu licencji w ciągu 28 dni od dnia ich powstania. W przypadku gdy zmiany obejmują dane zawarte w zezwoleniu przedsiębiorca jest obowiązany wystąpić z wnioskiem o zmianę treści zezwolenia.
Sytuację finansową, potwierdza się:
- rocznym sprawozdaniem finansowym,
- dokumentami potwierdzającymi dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami,
- dokumentami potwierdzającymi posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych,
- dokumentami potwierdzającymi udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
- dokumentami potwierdzającymi własność nieruchomości.
Zgodnie z art. 5c ust. 4 ustawy o transporcie drogowym przy ocenie sytuacji finansowej, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonana.
W sprawach udzielenia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy organem właściwym jest starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorstwa określonej w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) a w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi – adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej określonego w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych;
- Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów.
- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Daniel Tęgi Data wytworzenia:
14 gru 2016
Osoba dodająca informacje
Daniel Tęgi Data publikacji:
14 gru 2016, godz. 08:56
Osoba aktualizująca informacje
Jan Jankowski Data aktualizacji:
19 sty 2023, godz. 10:19